Indonesian Culinary

RawoN

Friday, July 09, 2010,8 Comments

Halooooo
Jumpa lagi dengan menu rawon. Rawon ini masakan khas dari Jawa Timur. Meskipun nampak hitam tu, tapi enak lhoo... hehehe
Sudah kesekian kali saya buat rawon ni, semuanya dari sumber resep yang berbeda. Nah kali ini saya mencoba resep dari buku Seri Masak Femina Primarasa Jajanan Jawa Timur.


RAWON

Bahan:
400 g daging untuk rawon
2.000 ml air
1 cm lengkuas, memarkan
2 batang serai, memarkan
6 lembar daun jeruk
3 sdm minyak goreng
2 batang daun bawang, iris 1 cm

Bumbu Halus:
6 buah keluak, ambil isinya
6 butir bawang merah
3 siung bawang putih
2 buah cabai merah
2 butir kemiri
1-2 sdt ketumbar
1 cm kunyit
1 cm jahe
1 sdt terasi
garam
1 sdt gula merah [saya nggak pakai]

Pelengkap:
100 g taoge pendek
2 butir telur asin, belah 2
Sambal terasi
Kerupuk udang

Cara Membuat:
1. Taruh daging dan air dalam panci, jerang di atas api sedang hingga mendidih. Masukkan lengkuas, serai, & daun jeruk, masak terus sampai daging empuk, angkat. Keluarkan daging dari panci, tiriskan.
2. Potong-potong daging ukuran 1x2x2 cm. Ukur kaldunya sebanyak 1.250 ml. Masukkan kembali daging ke dalam panci kaldu. Jerang di atas api sedang.
3. Panaskan minyak goreng, tumis bumbu halus sampai harum. Masukkan bumbu tumis ke dalam panci kaldu. Teruskan memasak sampai mendidih, kecilkan apinya. Masak terus hingga seluruh bahan cukup matang. Angkat.
4. Penyajian: Pindahkan rawon ke dalam mangkok saji, hidangkan bersama pelengkapnya.

You Might Also Like

8 comments:

  1. salam deet,
    akak penah makan lauk rawon nie kat spore dulu dulu..mmg femes lauk nie,diarang pangil nasi rawon..tapi mana nak cari buah keluak tu ekk..tukan yang mesti ade tuk buat kuah niekan..alahai..tengok ajer laaa

    ReplyDelete
  2. Salam Deetha, aduh enak sekali masak rawon ya, nak sikit....

    ReplyDelete
  3. salam deetha
    nampak sedap la lauk rawon tu..ada lagi ke..mas nak rasa ni..

    ReplyDelete
  4. >> KakAsma: wsalam kak, dsana tak ada kluak kah? nanti buat yg instant je yaa.. hehe

    >> Kak TNT: wsalam kak, iya kak, memang enak, apalagi dg sambal banyak2. mau? ambik sendiri ya kak.. hehehe

    >> Kak Mas: wsalam kak, masih ada tu, gambar je yee.. hehehe
    esok buat lagi laaa.. khusus buat kak Mas :)

    ReplyDelete
  5. tak pernah makan rawon ni..teringin nak cuba tapi kat mana nak cari buah keluak ni ya?jika tak bubuh boleh tak?terjejas rasanya ke?hehe banyak yanya pulak cikmanggis ni

    ReplyDelete
  6. hitam itu menawan... hehehehe! buah keluak tu ada kat malaysia ka?

    ReplyDelete
  7. Walau hitam..nampak sedap..tapi kak..byk bahannya sue tak tahu..kemiri.... terasi tu apa kak..
    Heee

    ReplyDelete
  8. ** MakCik Manggis: di malay takde kluak kah? kalau di Ina banyak :)
    kalau mau pakai bumbu instant aja, tak payah. hehehe
    Cos kalau tak pakai kluak, rasa tak sedap & bukan rawn namanya la makcik... :)

    ** Jiya: coba cari aja, nama di malaysia mungkin bukan keluak, tapi kepayang/payang.

    ** K.Sue:
    kemiri : http://en.wikipedia.org/wiki/Aleurites_moluccana
    terasi itu belacan, kak :)

    ReplyDelete

terima kasih sudah memberikan komentar tanpa SPAM & tanpa SARA :)