Ikan/Fish

Roti Jala Kuah Sarden

Saturday, July 10, 2010,12 Comments


Saatnya menjala....
Ini pertama kalinya saya membuat roti jala. buatnya pakai botol saos, tapi saya hanya punya yang ukuran kecil. Yaaa.. lumayanlah, lumayan pegel gitu... hehe
Hasilnya? hahahaha...sangat memalukan, sodara-sodara. Lihatlah, roti jala saya koyak-koyak nggak jelas & nggak rapi. hihihi
Tapi nggak apa2, namanya juga baru pertama kali, tangan pun masih kaku nebar jalanya. hehehe Insya Allah nanti buat lagi yang lebih rapi.
Untuk resep roti jala, saya mencontek dari dapurnya Mbak Hana dan kuah sardennya saya ambil resepnya Mak Cik Manggis. Thanks buat kalian berdua, minta ijin dialih bahasakan & dishare dsini yaaa :)

ROTI JALA

Bahan-Bahan:
2 cup tepung terigu
2 cup air
1 butir telur
1 sdt garam halus
Beberapa tetes pewarna kuning/hijau

Cara Membuat:
Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sampai rata. Diamkan selama 1/2 jam. Siapkan wajan ceper, sendokkan adonan dengan cetakan roti jala dan sebar adonan di atas wajan. Gunakan api kecil. Masak lebih kurang 1 menit. Angkat dan gulung atau lipat sesuai selera.


KARI SARDEN

Bahan-bahan:
1 kaleng sarden ukuran besar
1 bawang bombay, potong dadu.
2 siung bawang putih, cincang.
2 buah cabai hijau, belah dua.
1 tangkai
daun kari
gula & garam secukupnya.
2 sdm bubuk kari ikan, larutkan dengan sedikit air

Caranya:


  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang bombay, bawang putih, daun kari dan cabe hijau hingga wangi.
  2. Masukkan bumbu kari dan aduk hingga rata, kemudian masukkan sarden bersama saosnya sekalian.
  3. Tuangkan 1 cupn air dan rasakan garam & gulanya.
  4. Masak hingga mendidih dan siap untuk dimakan bersama roti jala atau roti canai

    You Might Also Like

    12 comments:

    1. wah deetha, nampak sedap bangat tu..rupanya enggak penting dong, asalkan rasanya sedap..nak belajar bhsa indonesia sikit2 ye...selalu tengok sinetron..tahu la juga sikit2...kalau salah jngn marah ye..

      ReplyDelete
    2. salam Deetha! apa ada pada rupa asalkan sedap dimakan kira sangat bagus!!!sambal sardin mu sungguh menggoda:)terima kasih kerana sudi mencuba resepi sardin tu:)

      ReplyDelete
    3. Teringin nak makan roti jala..tapi maleh nak menjala..ekekkee..
      meh kita tukar..sue bg ayam masak kicap ya..tak dapat buat rawon..buat ayam masak kicap pun boleh laa

      ReplyDelete
    4. ** Kak Mas: haha rupa memang tak penting selama itu dimakan sendiri kan ya? hahaha
      kak Mas suka nonton sinetron ya? aku tak pernah nonton...hehehe salah2 tak apalah, aku pun tak pandai cakap melayu :D

      ** Mak Cik Manggis: resep mak cik ni sedap laaa... nanti kapan2 aku cona lg resep2 lainnya ya :D

      ** Sue: hahaha boleh jg tukar ayam kecap, aku mau bagian kepak yaa. hihihi
      Thanks 4 sharing :)

      ReplyDelete
    5. deetha..berkeroncong perutku lihat gambar roti jala n kuah sarden tu!mesti cuba menjala juga ni :)

      ReplyDelete
    6. Oh Jah. Mengapa oh mengapa aku tak dibagih? Itulah akibatnya ga bagi-bagi makanan. DIare. Sokor kapok.
      Btw, sesuk aku ndonat kentang. :D Come to my house yeh ^^

      ReplyDelete
    7. sampe skrg belum kesmapain punya cetakan roti jala :)))

      bikinnya pk plastik dibologin

      ReplyDelete
    8. ** Deliah's Deli: ayooo mari menjala... ahahaha

      ** Astrid Paijah: kepretong. aku nanti menanti donat sahaja..haha

      ** IE-Pepy: aku pun tak punya. ahahaha sempet nyari sampe ke Surabaya, eee malah cetakane pada migrasi ke Belanda ikutan pasar malem tong2. capee deh...
      Akhire pake botol saos aja, menurutku motifnya jadi lebih bagus daripada pake cetakannya. jadi kotak2 gitu..hihihihi

      ReplyDelete
    9. ahaks...Deetha..ngak apa,uda h cantikk gitu,jalanya unik sekali,kalau di m'sia kami selalunya pakai acuan yg biasa itu..nmpk sedap bangat!!

      ReplyDelete
    10. salam deetha...mai seberang mlm2 gni..biasa la slalunya hri minggu memang asik kluar jejln aje..hehe..tapau skit ye jemur tepung tu..mau dirasa..msti enak ye..

      ReplyDelete
    11. ** Kak Ida: iya, biasanya pun pakai cetakan biasa itu, tapi aku nggak punya :D

      ** Kak Maz: habis jalan2 kmana, kak? iya tu jamur enak, aku suka sangat.. hehehe

      ReplyDelete
    12. deetha..enaknya dimangan sama sadin ni..
      hehehe prata pon akak mangan sama sadin..

      ReplyDelete

    terima kasih sudah memberikan komentar tanpa SPAM & tanpa SARA :)