Indonesian Culinary

Lego Moro

Saturday, September 17, 2011,9 Comments



Hai kawan-kawan, apa kabar???
Akhirnya blog ini kembali ada tanda-tanda kehidupan setelah sekian lama pingsan.
Rindu juga dengan kawan-kawan dunia per-blogger-an se-jagat maya, terutama makcik-makcik dari negeri seberang... 
Mohon maaf lahir bathin, ya.. *mumpung masih di bulan syawal :)*

Postingan edisi kali ini adalah edisi makanan khas daerah, namanya Lego Moro.
Apa itu Lego Moro?


LEGO  MORO
Lego Moro adalah makanan khas dari Kotagede, Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY). Namun makanan ini bisa juga ditemui di daerah sekitarnya.
Saya jumpa makanan ini sekitar satu tahun yang lalu saat acara pernikahan adik sepupu di DIY. Makanan ini memang makanan khas yang dihidangkan pada acara hajatan, termasuk hajatan pernikahan.
dan.... ternyata nama Lego Moro itu mengandung arti. Lego artinya lega, Moro artinya datang. Jadi Lego Moro = yang lega pada datang. *eh, susah deh mencari terjemahannya yang baik & benar*

Lego Moro terbuat dari beras ketan yang dikepal-kepal dan diisi abon basah dari daging ayam/sapi, kemudian dibungkus dengan daun pisang kluthuk dan diikat dengan tali bambu.
Rasanya?? mmmhhh.... gurih mirip lemper, hanya beda cara membungkusnya aja.

Tertarik untuk mencoba?

You Might Also Like

9 comments:

  1. deethaaa... kabare? masih di jakarta ke? wahhh mcm nampak sanga sedap. mcm pulut panggang pun ada. kirenya makanan penghargaan terima kasih pada tetamu yang datang la ye... sesuatu yang sangat special ya

    ReplyDelete
  2. hai kak...
    Alhamdulillah kabar baik. iya, masih di Jakarta, kerja. hehe
    Akak apa kabar?

    Iya itu pulut, tapi tak dipanggang, hanya dikukus je.
    Betul..betul..betul.. semacam makanan untuk penghargaan pada tetamu yang sudah datang...

    ReplyDelete
  3. Hai DeThaa...Lemper..ya saya pernah makan..makanan orang Jawa yang selalu di buat masa kenduri...Cuma kat malaysia, lemper tu mereka intikan dengan serunding kelapa...

    Tapi ini pun mesti sedap juga kan...lagi2 jika intinya ayam/daging

    ReplyDelete
  4. Iya kak Sue,
    oh dsana ada lemper ini serunding kelapa ya? sedap juga..
    saya malah belum pernah makan lemper inti serunding tu.. hihihi

    ReplyDelete
  5. Salam lebaran Deetha, wes sui ora rene... kabare nduk?pernah makan lemper yg isinya serunding daging. mmg sedap

    tp lego moro tu seakan2... siapa yg ada kelapangan jemput datang kemajlis.... begitukah terjemahannya? apapun nampak sangat sedap!

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah deetha...k.E-na sihat walafiat...cuma agak sibuk dengan urusan seharian di rumah bersama anak2...Selamat Hari Lebaran buat Deetha...

    ReplyDelete
  7. salam lebaran deetha...lego moro:unik namanya..:)

    ReplyDelete
  8. Salam Deetha,
    apa khabar?
    Salam lebaran, salam aidilfitri.

    Mirip lemper ya? Yg ini inti serunding daging ya? Tentu sedap sangat. Saya pernah rasa kuih lemper di rewang orang Jawa di kampung mertua saya. Ia dikukus kan? Sedap, inti kelapa, rasa manis-manis. Agaknya letak udang kering juga.

    Harap saya tak lambat sangat. :) Moga ceria di aidilfitri tahun ini,

    ReplyDelete
  9. Ikut menyimak artikelnya Gun :-)
    Silahkan mampir2 juga ke Web saya: Iklan Tanpa Daftar .

    Salam Outbound !

    ReplyDelete

terima kasih sudah memberikan komentar tanpa SPAM & tanpa SARA :)