Indonesian Culinary

Gonggong

Saturday, February 18, 2012,4 Comments



Gonggong atau siput laut merupakan makanan laut khas Batam, Kepulauan Riau. 
Gonggong ini dimasak dengan cara dikukus dengan bumbu minimalis.
Cara memakannya pun cukup unik, yaitu  menggunakan tusuk gigi kemudian memasukkannya kedalam cangkang, dicungkil-cungkil sampai daging Gonggong keluar. 
Biasa disajikan dengan sambal & saus.


You Might Also Like

4 comments:

  1. Deetha, waaa... bestnya, kalau boleh kak rose nak semua buku2 tu... tamaknya kan!

    since kak rose dari Johor n jawa jugak, masakan nasi ambeng, sambal goreng jawa n tempe ya sudah pasti.

    link:http://seripayaku.blogspot.com/

    harap ada rezeki nak menang giveaway ni!

    ReplyDelete
  2. Assalam Deetha...waaah keudara sudah ya kamu...muaaahhsss 1000x...aduh udah wat contest lak...akak join je la yea...mana tau ada rezeki...yg buku Deet kirimkan dulu lauk pauknya kan..mana tau dpt buku Roti dan Pao pulak...hahahhaa

    1. Udah Like page Melbu... :)

    2. Blog Melbu Pawon merupakan salah satu blog rujukan yang mantops resepinya jika inginkan resepi2 dari Indonesia sana, kebanyakannya senang2 dan menarik. Akak mula kenal blog ini dari Hana @ Hanamemories. Rasa bersyukur kerana kehadiran akak jugak diterima baik oleh tuan dapur Melbu Pawon dan ukhwah terjalin erat terus di FB. Akak amat berharap Deetha sudi terus menghidupkan dapur Melbu Pawon ini seterusnya nnt jika masa mengizinkan.. :)

    3. Masakan unik dari Daerah Kuantan ada banyak, antaranya resepi Ikan Patin Masak Tempoyak, Puding Pisang Lemak Manis/Triffle Lemak Manis yang merupakan makanan kegemaran kerabat dan orang2 kenamaan juga. Tapi jika untuk negeri Pahang ada banyak lgk seperti Sambal Hitam Pahang(*akak belum sempat cuba lgk..hehe)dan Gulai Lemak Udang Galah (udang ini adalah dr Sungai Rompin, Pahang).

    4. Kak Ummi - Home Sweet Home (http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com)

    (^________^)

    ReplyDelete
  3. Salam perkenalan jua dari akak, terima kasih yea kerana sudi singgah ke blog akak tu..menarik blog deetha ni, banyak resepi yg lazat2!

    Siput gonggong tu nampak cantik la..x pernah makan & x pernah jumpa pun.. :))

    ReplyDelete
  4. Tabong sukalah yang gratis2an beginong hehehe: Malang: bakso jelas, mendol tempe, cwie mie :D

    Tabong Tralala Trilili soko www.bonitofood.blogspot.com

    (hehe sambil ngarep dapet yg buku roti atau mi :D)

    ReplyDelete

terima kasih sudah memberikan komentar tanpa SPAM & tanpa SARA :)