aWaRd

Es Tapai Pandan + Card, Award, & Tag dari Seberang

Thursday, August 12, 2010,6 Comments


Ini menu buka puasa tadi, fresh from my kitchen.
Habis belanja cincau sama tape singkong di embok tukang sayur yang nglesot di samping kantor, sampai rumah bingung blanjaannya mau dibuat apaan.
Akhirnya dengan ilmu mengarang saya yang minimalis ini akhirnya terciptalah es tapai pandan untuk menu berbuka puasa.. hehehe









Es Tapai Pandan


Bahan:
Tapai singkong
Santan
Gula pasir
Daun pandan, robek-robek
Pasta Pandan, 1 tetes saja
Cincau, potong-potong

Cara Membuat:
Jerangkan santan, daun pandan, & gula, aduk sampai gula larut.
Masukkan tapai singkong & pasta pandan. Aduk rata.
Tambahkan cincau, aduk, angkat dari api., dinginkan.
Taruh dalam gelas, beri es batu.

AWARD & TAG DARI KAK MAZ
Oh, dapat lagi nih PR dari kawan seberang. Agak ribet juga jawabnya, 'coz soalnya pake bahasa melayu...
Saya sih ngerti dikit2 aja, tapiiiii..... saya jawabnya tetep pake bahasa Indonesia aja yaa.. hihihi

Soalannya :





Soalan 1: Adakah anda rasa HOT..?
Jawab : iyaaa... hot..hot..hot... panas sangat di kota saya nih, mesti banyak-banyak minum air putih, kalau udah buka puasa :)

Soalan 2: Upload wallpaper PC/laptop yg anda gunekan skrg?
Jawab : Foto Masjid Nabawi di Madinah yang saya ambil diwaktu malam. Wallpaper ini tak pernah saya ganti sejak tahun 2008.

Soalan 3: Cerita pasal gmbar nih..?
Jawab : Saya pasang foto ini karena saya sangat terkesan dengan masjid ini & foto ini sekaligus berfungsi sebagai penyemangat saya, supaya saya bisa balik kesana lagi suatu hari nanti. hehehe

Soalan 4: Kali terakhir makan PIZZA..?
Jawab : Waduh, saya udah lama banget nggak pernah makan pizza... ksian deh saya :( hiks.. Ada yang mau traktir saya pizza???

Soalan 5: Lagu terakhir anda dengar..?
Jawab : banyak.. sebab saya kalau hidupkan pc selalu sambil dengerin lagu. Ada 1 lagu yang sedang saya suka, judulnya Mencintaimu Sampai Mati, dari Utopia.

Soalan 6: Apa yg anda buat selain selesaikan tag nih..?
Jawab : Sambil nonton Upin Ipin. hahahaha


Soalan 7: Selain nama sendiri anda dipanggil nama ape..?
Jawab : wah, saya punya banyak panggilan nama nih, tergantung siapa yang manggil. hihihi

Soalan 8: Tag lagi 5 orang...
Jawab : Hmmm..... siapa yaa..... *bingung* saya tag ke kawan-kawan seberang lagi aja deh yaa... hehehe

1. Kak Fara @ http://farawmdean.blogspot.com/
2. Kak Asma @ http://kaksma.blogspot.com/
3. Sue @ http://suemiezi.blogspot.com/
4. Ayuk Elly @ http://elly-salman.blogspot.com/
5. Kak Ayu @ http://curlybabesatisfaction.blogspot.com/
Semoga kawan-kawan ni sudi buat homework ni ya... kalau tak buat, nanti dendanya harus belikan saya tiket pesawat buat jalan-jalan ke Malaysia. ahahahaha

Soalan 9: Siapa orang no. 1...?
Jawab : Kak Fara, cik gu dari seberang, kawan baru saya di dunia blogging. hihihi

Soalan 10: Katakan sesuatu pada orang no. 5...?
Jawab : Kak Ayu... ibu satu ini rajin sangat memasak, suka update blognya & blog walking malam-malam. hihihi
Mungkin kak Ayu ni kawannya mbak Kunti?....hihihihi

Soalan 11: No.3 ade hubungan ape dengan sape...?
Jawab : Nggak ada hubungan apa-apa sih.. Sue ni kawan baru saya juga di dunia blogging :)

Soalan 12: Bagaimana pulak dengan no.2...?
Jawab : Kak Asma, kawan blogging juga, ibu baik hati yang punya anak lucu, si Umar. Harap suatu hari nanti kita bisa jumpa yaaa... hehehe

Soalan 13: Kata2 cinta dengan orang no.4...?
Jawab : kwaaaa.... kwaaa... kata cinta macam mana ni yaa??? hiahahahaha

Soalan 14: Berikan 5 fakta yg anda tahu pasal orang yang anda tag..
Jawab : ---> sama dengan kak Maz, saya pun hanya tau 3 aja nih, gapapa ye...
(1) Kawan jumpa di dunia maya
(2) Suka masak-memasak semua
(3) Baik hati semua... ahahahaha

Kak Maz.... lulus tak ni???
Saya udah buat homework-nya yaaa... dapat hadiah tak, kak?? ahahaha

You Might Also Like

6 comments:

  1. qiqiqiqi..lucu2 sangat lah pertanyaannye..
    sayang dikau tak tag saye..qiqiqiq...

    ReplyDelete
  2. deetha...es tu ade lagi-klu tgk waktu siang mau pengsan nihh!! :D

    ReplyDelete
  3. es tapai ?ohh sedap ni tapi sukar untuk dapatkan tapai ubi:)

    ReplyDelete
  4. nampak sedap la deetha...sejukk tekak..selamat berpuasa buat deetha sekeluarga....

    ReplyDelete
  5. wuuu, nyam nyam nyam.. enak mbak keliatannya :9

    ReplyDelete
  6. Salam deetha

    lazat sungguh tuh. Buat terliur je..
    kirim sini sikit boleh?
    heheh

    ReplyDelete

terima kasih sudah memberikan komentar tanpa SPAM & tanpa SARA :)